Ligeværd træder ind på inklusionsområdet
“De findes i næsten alle skoleklasser. Børnene der er uden for fællesskabet. Måske har du mødt dem i dit barns klasse? Måske er det dit barn? Måske har du mødt dem på efterskolerne eller på uddannelsesstederne. Børn der har brugt deres skoletid på at lære, at de ikke kunne noget, og at de ikke var noget værd. Svært ved at følge med i undervisningen og svært ved at være en del af fællesskabet“
“Når det ikke lykkes at få skabt inkluderende fællesskaber i skoleklasserne, så er det ikke børnenes skyld! Der er behov for, at vi sætter en ny dagsorden, når vi taler om inklusion. Inklusion er kommet til at handle om noget, der er gået for vidt. Og mange steder er den mislykkede proces kommet til at handle om børn, der ikke passer ind i skolen. Det skal vi have lavet om!”
Esben Kullberg, direktør i Ligeværd
1. december 2020
Det er altid en årsag til, at børn slår. En årsag, de voksne kan gøre noget ved, mener eksperter. Alligevel bliver mange udadreagerende børn udelukket fra klassens fællesskab, og det forværrer den uhensigtsmæssige adfærd. Det her er Mikkels historie. Tekst og foto Lasse Mors I...
ARTIKLER
Hvordan skaber vi inkluderende fællesskaber? Svaret på dét spørgsmål ønsker Ligeværd at finde gennem vores indsats på inklusionsområdet, som vil præge vores arbejde de kommende år. Det er et nyt område for foreningen, så med dette magasin, der har et tema omkring inklusion, ønsker vi at gøre os selv og vores læsere klogere på emnet, som belyses med forskning, personlige fortællinger og ildsjæles arbejde.
“Inklusion er de mange perspektivers udfordring, og de mange perspektivers løsning”
InklusionsZoom gør dig klogere på inklusion
Som en del af vores arbejde med inklusion afholder vi løbende webinarer på Zoom med forskellige perspektiver på inklusion. vi kalder det inklusionszoom. VI optager webinarerne, så du kan fordybe dig i dem igen og igen.