Jeg kan meget godt lide det med at snakke med folk og hjælpe en masse i løbet af min hverdag. Det kan både være kunder og kolleger. Og det at føle, at man hører til i fællesskabet.”

Ordene kunne være mine, men de er sagt af min kollega Jacob, da han som del af første hold i 2020 blev færdig med den særlige Flexuddannelse. Det er en STU-uddannelse, der er tilrettelagt i samarbejde mellem Gladfondens STU-tilbud, to kommuner samt Salling Group, der ejer Bilka, hvor Jacob tog sin uddannelse og hvor jeg kender historien fra som ansvarlig for virksomhedens sociale engagement.

Uddannelsen er for unge med kognitive udfordringer, og den har samme pædagogiske afsæt som STB, Særlig Tilrettelagt Beskæftigelse: Alle har brug for at være del af et fællesskab, der regner med én og savner dig, når du ikke er der.

Desværre ved vi, at mange unge på STU ender som skibbrudne på rejsen fra et relativt trygt skoletilbud til en ukendt fremtid på arbejdsmarkedet. I 2019 var det kun 14 procent af de unge på et STU-tilbud, der kom i job og blev del af et arbejdsfællesskab. 86 procent strandede på hver sin øde ø langt fra uddannelse eller job.

Det kan vi ikke være bekendt.

Den triste statistik er baggrunden for Joballiancen og den særlige model, som får alle med ombord. Det er en model, hvor den unge, et STU-sted, kommunen og en virksomhed samarbejder ud fra den simple forpligtelse, at man først er lykkes, når den unge er i uddannelse eller job.

Joballiancen virker. De foreløbige tal viser, at stort set alle unge, som har været omfattet af tilbuddet, kommer videre i uddannelse, ordinært job, fleksjob eller job med løntilskud for førtidspensionister eller er i forløb og på vej i job.

Projektet var oprindeligt finansieret af STAR, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, men har netop fået 5,5 mio. kr. fra SSA-reserven til en forlængelse til og med 2026. Det er en glædelig nyhed. De friske midler fra SSA-reserven gør det muligt at fortsætte indsatsen, men det fjerner ikke det grundlæggende problem: At alt mange unge med kognitive udfordringer ikke får den hjælp og støtte, de har brug for. Derfor er STU og STB fortsatte prioriteter for Ligeværd, ikke mindst ift. det politiske niveau, så metoden og resultaterne fra Joballiancen kan komme endnu flere STU-elever til gavn. Og så de – som Jacob – kan blive en del af et fællesskab.

Rådgivning

Ligeværd støtter unge med særlige behov og deres forældre med råd og vejledning.

Kontakt ligelinie

Bliv en del af fællesskabet

Vær med til at gøre en forskel for børn, unge og voksne med særlige behov…

Ja tak - vis mig hvordan

Ligeværd

Vi hjælper dig og din familie med alt fra netværk til beskæftigelse