Af Esben Kulberg, direktør i Ligeværd

Fordi man har det svært ved alt det sociale, betyder det ikke, at man ikke har det samme behov for venner og nærvær som alle andre har.

Med udsigten til en påskeferie helt alene besluttede Tobi Jagusch, elev på AspIT Sønderjylland, at samle venner over nettet for at spille den engelske udgave af brætspillet ’Det Dårlige Selskab’, Cards Against Humanity. Det lyder måske ikke af noget særligt, men når man er en ung mand med Aspergers, så er det initiativ alligevel en særlig præstation.

Det er underligt stille på AspIT Sønderjylland

Der er stille på AspIT Sønderjylland. Meget stille. Det er nu egentlig ikke sted med meget larm til daglig. Selv om det er et uddannelsessted med unge mennesker, så er AspIT nok kendetegnet ved, at der er både struktur, forudsigelighed og ro på skolen. Men sådan en dag under corona-krisen er der usædvanligt roligt, for AspIT skulle som alle andre uddannelsessteder lukke, da statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned i marts, og de unge blev sendt hjem for at modtage deres undervisning foran skærmene.

Faktisk er der næsten ikke et øje på skolen. Men det passer ikke helt, for indimellem kommer afdelingsleder Dorthe Ulstrup forbi skolen, – for fiskene skal jo have mad.

For en udadvendt person som mig er det rigtig svært ikke at kunne mødes med andre mennesker. Jeg får jo min energi af at være sammen med andre og snakke med mennesker. Men vores unge kan også have det svært, når de ikke må komme i deres vante omgivelser,” siger Dorthe Ulstrup.

Også for de unge, er det underligt

AspIT’s ungegruppe består af normalt- eller højtbegavede unge med Aspergers. På AspIT modtager de undervisning inden for forskellige grene af arbejde med IT. Så mange af dem er godt klædt på til en skoledag over nettet. Det giver Tobi Jagusch, der er elev på AspIT, da også udtryk for, da jeg spørger ham, hvordan det er at følge undervisningen som videomøder.

Nogle af mine kammerater har det ok med, at vi er sendt hjem, andre har det ikke så godt. For mit vedkommende er det fint nok. Jeg er på en undervisningsdel, hvor jeg arbejder ret selvstændigt. Og jeg kan stadig spørge min underviser, hvis der er noget, jeg skal have hjælp til. Der er faktisk stadig ret meget struktur på undervisningen, så personligt synes jeg ikke, det er så svært med undervisning på den her måde,” fortæller han i telefonen.

Mens jeg taler med Tobi, tænker jeg, at den strukturerede undervisning næsten er et trygt og godt ’helle’ for eleverne på AspIT. Og at det ikke er omlægningen af undervisningen, der volder dem de største problemer. Den tanke bekræfter Dorthe Ulstrup mig i:

Jeg tror, de fleste af vores elever glæder sig til at komme på skolen. Vi laver selvfølgelig en meget forudsigelig dagligdag for dem. Det er nødvendigt, for at de kan lære og modtage undervisning. Det er noget andet, der er en større udfordring. Vi har elever, der op til en sommerferie kommer og spørger, om ikke jeg kan finde et praktiksted til dem i sommerferien, for så er de fri for de 5 uger, der ikke er planlagte,” siger Dorthe og fortsætter: ”Jeg kender ikke ret mange, der ligefrem spørger om lov til at arbejde eller gå i skole i stedet for at holde sommerferie.

Det er ferierne, der er den sværeste tid

Men lige netop behovet for at undgå en ustruktureret ferie viser det dilemma, mange unge med Aspergers står i. På den ene side er det svært at være i en dagligdag, der er ustruktureret og uforudsigelig. På den anden side har unge med Aspergers, det samme ønske om at have venner, hygge sig og grine sammen med andre, præcis som de fleste af os andre har.

Undervisningen her på AspIT går på en måde på to ben,” fortæller Dorthe. ”Det ene er udviklingen af de unges IT-faglige kompetencer. På det område når vi ofte et meget højt fagligt niveau. Det andet, som vi bruger mindst lige så mange ressourcer på, er udviklingen af de unges personlige og sociale kompetencer. Vi kan lave et rigtigt trygt miljø her på skolen. Men vi ved godt, at det, vi også skal forberede dem til, er en verden og et arbejdsliv, der ikke kan være så trygt og forudsigeligt som livet på AspIT. Det er noget af den verden, de unge møder i deres ferier. Og det er ofte rigtig svært for dem. Derfor kan vi også se, at det er svært for flere af dem at komme i gang efter en ferie, fordi de faktisk er blevet ’slidte’ af at holde ferie,” fortæller Dorthe Ulstrup.

En overraskelse efter påske

Det var derfor også overraskende for hende, at alle mødte ind i den ’digitale skole’ første dag efter påskeferien.

Vi var overraskede over, at der ikke vær nogen, der var faldet fra i løbet af ferien. Ligesom vi ofte ser det. Det viste sig, at nogle af de unge havde taget initiativ til at holde kontakten over nettet hen over påsken. Så det, vi ofte ser efter en ferie, så vi slet ikke i år. Jeg tænker, at vores brug af Teams og videomøder i undervisningen har hjulpet dem til at fortsætte deres digitale fællesskaber igennem påsken,” siger Dorthe Ulstrup.

Tobi Jagusch bekræfter Dorthe Ulstrups antagelse: ”Jeg er lige blevet opereret, så jeg kunne slet ikke komme ud. Så jeg tænkte, at jeg havde valget mellem ikke at gøre noget overhovedet hele påsken eller at prøve at sætte noget op på nettet. Så jeg tænkte, at jeg kunne prøve at arrangere noget online, jeg vidste kunne være mega-hyggeligt og noget man kunne grine af sammen med nogen. Så over nettet tilbød jeg en ‘Cards Against Humanity’ runde til dem, der havde lyst. Og det var der nogle, der havde.

Det nytter

Tobi fortæller, hvordan han ’mødtes’ med nogle af sine kammerater og hvordan de spillede og grinede. ”Det var rigtig hyggeligt. Jeg er helt sikker på, at vi gør det igen.

Dorthe Ulstrup glæder sig over, at de unge har haft en god påske. Men hun glæder sig endnu mere over, at de bestræbelser, skolen har gjort for at hjælpe de unge til et selvstændigt liv, ser ud til at bære frugt.

Det er jo netop det, vi håber for de unge, at de bliver i stand til selv at tage initiativer, der kan være med til at give dem et godt liv. Og holde fast i venskaber og kammerater i deres liv. For det har vi alle brug for. Uanset hvilke udfordringer vi måtte have,” konkluderer en glad afdelingsleder.

 

Dorte Ulstrup, afdelingsleder på AspIT Sønderjylland. Fotoet øverst i artiklen er af Tobi Jagusch.

Rådgivning

Ligeværd støtter unge med særlige behov og deres forældre med råd og vejledning.

Kontakt ligelinie

Bliv en del af fællesskabet

Vær med til at gøre en forskel for børn, unge og voksne med særlige behov…

Ja tak - vis mig hvordan

Ligeværd

Vi hjælper dig og din familie med alt fra netværk til beskæftigelse