Dansk Folkeparti har, med Jens Henrik Thulesen Dahls ord, mildt sagt ikke oplevet en regering, der er vild efter at lave nogle tiltag på STU-området. Det er baggrunden for partiets beslutningsforslag, og DF agter at bruge flertallet, der måtte være uden om regeringen, hvis det bliver nødvendigt.
Tekst: Peter Christensen
Under Førstebehandlingen sagde du, at I om nødvendigt var i villige til at gå uden om regeringen. Det kan jeg kun tolke på den måde, at forslaget er meget vigtigt for jer?
– Det er det ogsÃ¥. Jeg kan glæde mig over at høre et relativt klart flertal udenom regeringen. Man kan sige, at socialdemokraterne problematiserede finansieringen, men bortset fra det hørte jeg, at de bakker op om indholdet i vores forslag. Og de andre partier er sÃ¥dan klar til at stemme for beslutningsforslaget, som det ligger. For mig handler det nu om at finde vej til, hvilken formulering socialdemokraterne kan gÃ¥ med til, sÃ¥ vi kan fÃ¥ det vedtaget, forklarer Jens Henrik Thulesen Dahl.
Så virkeligheden er altså, at I er indstillet på at gå udenom regeringen, hvis det nødvendigt?
– Ja, lyder det klare svar fra Jens Henrik Thulesen Dahl.
– AltsÃ¥, nÃ¥r vi stiller forslaget, er det jo fordi vi ikke har kunnet fÃ¥ det igennem ved regeringen. Og det er et signal fra os om, at hvis regeringen ikke vil være med, sÃ¥ mÃ¥ vi bruge det flertal der mÃ¥tte være.
Herunder ses resultatet af debatten. Radikale Venstre var ikke tilstede under debatten.
Forslag til kvalitetssikring og overbyggende uddannelse på STU
Forslaget fra Dansk Folkeparti indebærer en målretning og kvalitetssikring af Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, som der for nuværende, som den eneste uddannelse, ikke er regler for eller kvalitetskontrol af.
Vedtages forslaget er en anden effekt, at der skal oprettes en 2-årig erhvervsrettet og kompetencegivende uddannelse som overbygning for at imødekomme de unge, der gennemfører en STU og kan profitere af videre uddannelse.
En indskærpelse af kommunernes pligt til at vejlede og orientere om mulighederne i STU, så forældre og unge kan få et overblik, er også en del af forslaget.
Læs hele ordlyden af forslaget til forbedringer af STU
Bred opbakning til retningen
Så du er tilfreds med førstebehandlingen?
– Jeg synes førstebehandlingen et langt stykke af vejen gik ganske udmærket. ForstÃ¥et sÃ¥dan, at hvis man hører hvad de forskellige ordførere siger, sÃ¥ anerkendte alle jo udfordringerne og behovet for at gøre noget – bortset fra ministeren og hendes partifællekollega (LA), fortsætter Jens Henrik Thulesen Dahl.
Hvad har I tænkt jer at gøre fra nu?
– Et stykke af vejen kan jeg godt forstÃ¥, at Socialdemokraterne og Venstre bruger økonomien som begrundelse for ikke at støtte forslaget. SÃ¥ lige nu gÃ¥r mine overvejelser pÃ¥, om vi skal lave en beretning i udvalget eller et beslutningsforslag, sÃ¥ vi kan bruge det flertal, jeg ogsÃ¥ klart hører, siger Jens Henrik Thulesen Dahl videre.
Hvis et folketingsudvalg vil arbejde videre med et forslag, kan udvalget vælge at skrive en beretning, der indeholder udvalgsmedlemmernes holdning til forslaget. Deler et folketingsflertal udvalgets holdning, vælger ministeren typisk at tage højde for det.
– Vi skal som minimum forpligte regeringen til at udarbejde nærmere beskrivelser af, hvordan man kan gøre det her, i den sammenhæng selvfølgelig ogsÃ¥ beskrive noget økonomi, og vi kunne fÃ¥ et værktøj i forbindelse med finansloven til at drøfte og beslutte, hvordan vi fÃ¥r det her løst.
Forbedringer af STU må ikke gå i stå
– Det er vigtigt, at arbejdet ikke gÃ¥r i stÃ¥. Da vi tog det op for et Ã¥r siden, fik vi at vide, at evalueringen ville komme. Det var sÃ¥dan set fair nok at vente pÃ¥ den. Men siden har jeg ikke lige oplevet en regering, der er helt vild efter at lave nogle tiltag. For at sige det mildt. Og det er sÃ¥ ogsÃ¥ baggrunden for, at vi mÃ¥ lave et beslutningsforslag og bruge det flertal der mÃ¥tte være, fordi vi ønsker der skal ske noget.