HEJ. Sådan startede den dialog på Facebooks beskedtjeneste, Messenger, der skulle blive starten på et sandt helvede for Jesper. Jesper skrev ”hej” tilbage til den unge kvinde, der lagde op til, at hun gerne ville lære ham bedre at kende. Det viste sig, at der i stedet for en ung kvinde gemte sig to mænd bag skærmen. To mænd, som var gået målrettet efter en ung mand med særlige behov som Jesper. Et lille år efter det ellers så uskyldige hej, står Jesper i en situation, hvor der i hans navn er optaget lån for 400.000, som han risikerer at skulle betale tilbage, for han er en af de mange, som er blevet udsat for identitetsmisbrug. Jesper har valgt, at han gerne vil dele sin historie med os, så den forhåbentlig kan være med til, at andre unge som ham ikke havner i samme ulykkelige situation.

I Ligeværd er vi glade for, at Jesper har valgt at stå frem med sin historie, så vi
kan sætte endnu mere fokus på det desværre stigende problem med identitetsmisbrug. Jesper hedder i øvrigt ikke Jesper. Det er et navn, vi har fundet på til artiklen, for den unge mand, der modigt deler sine erfaringer med os, har fuldt forståeligt ønsket at være 100 procent anonym. Det har han, fordi denne sag har været så smertelig for at ham at komme igennem, og det er kun de allernærmeste, der kender til den. Da jeg ringer på hos Jesper, bliver jeg mødt af en sød og smilende ung mand, da døren bliver åbnet. Sammen med ham er hans botræner Søren*, som er en vigtig person i Jespers historie. Vi sætter os i stuen og laver en aftale om, at hvis snakken kommer ind på emner, som han helst er fri for at tale om, fordi de gør for ondt, så siger
han til.

Jeg ville jo bare hjælpe

”Hej.”
”Hej,” skrev Jesper tilbage til kvinden på Messenger. Og stille og roligt udviklede der sig en lille flirt, hvor Jesper og ”kvinden” lærte hinanden bedre at kende. Efter et par uger gav ”kvinden” udtryk for, at hun gerne vil videochatte med Jesper, men fortalte, at hun desværre ikke havde penge på sin chatkonto. Jesper syntes, at det var synd for hende, så han sendte billeder af sine kontooplysninger, så hun kunne sætte penge ind på sin konto. ”Jeg ville jo bare hjælpe,” fortæller Jesper. De kom dog ikke til at chatte sammen. I en længere periode hørte Jesper ikke noget fra kvinden, men så dukkede hun op igen, og hun fik i løbet af deres dialog overtalt Jesper til at sende billeder af sit NemID og andre personlige oplysninger.

Der er noget galt

Den 19. september modtog Jesper et brev fra Skat, som Søren, Jespers botræner, reagerede på. Han ringede til Skat, hvor han fik at vide, at Jesper havde været inde og ændre på nogle ting i sin skattemappe og bedt om at få udbetalt restskat til en nyoprettet Nemkonto. Søren har kendt Jesper i fem år og ved, at det havde Jesper ikke! Derudover kom der et brev fra Resurs Bank, hvor der stod, at Jesper i den anden ende af landet havde oprettet en konto og optaget et lån, hvor pengene var blevet flyttet til en ekstern bank. Her gik det op for Søren og Jesper, at noget var helt galt. De skyndte sig at kontakte Jespers eget pengeinstitut, og her fandt de ud af, at Jespers bankrådgiver var i gang med at overføre penge fra Jespers Nemkonto til en ekstern konto. Det var han, fordi han havde modtaget en mail fra Jesper – troede han – med salgsopstillingen på en bil, som Jesper gerne ville købe. Jesper havde dog aldrig sendt denne mail. Ved nærmere eftersyn kunne bankrådgiveren godt se, at mailadressen ikke var Jespers, men at den lignede den til forveksling. Heldigvis nåede Jesper og Søren at stoppe udbetalingen på 135.000 kr. – penge, som var blevet lånt i Jespers navn, men ikke af Jesper. Det stoppede desværre ikke her, for det viste sig, at der på få dage var blevet optaget lån i syv forskellige banker til et samlet beløb på knap 400.000 kr.

Det skælvende besøg hos politiet

Dagen efter fulgtes Jesper og Søren ad til politiet med al den dokumentation, de kunne samle, og lavede en anmeldelse. Jesper fortæller, at han var meget nervøs. Og Søren føjer til: ”Jeg har aldrig set Jesper være så nervøs. Jeg måtte nærmest overtage vidneforklaringen for dig. Du kunne slet ikke sammenfatte forløbet, fordi du var så nervøs. Her må jeg rose politiet – de var super gode. Der sad en smart Mads Mikkelsen type og en ældre erfaren type, der godt kunne se, at du var hamrende nervøs. Han lagde en hånd på Jespers knæ og sagde ’bare tag den med ro. Du har dummet dig – det ved du godt, men vi skal nok få fat i dem’.”

Mødet med bedragerne

Kvinden, som Jesper troede, han skrev med, have oprindeligt lagt op til, at de skulle mødes. Det blev aldrig til noget. Derimod var han nødt til at møde de to mænd, som havde misbrugt hans identitet, da han skulle vidne i retssagen mod dem. Jesper fortæller, at han var meget påvirket af det hele i perioden op til retssagen. ”Jeg var hamrende nervøs. Jeg var også bange for, at retssagen ville filmet og at jeg ville komme i avisen, så andre kunne finde ud af, hvad der var sket.” Jespers far tog med ham, da han skulle møde op i retten. De havde en lang køretur foran sig. Der blev ikke snakket meget på turen, for Jesper havde brug for bare at sidde med sine egne tanker. Om oplevelsen i retssalen fortæller Jesper: ”Jeg sad under en meter fra dem, der havde gjort det. Det var meget ubehageligt. Jeg havde koldsved. Jeg har svært ved at sætte ord på det. Jeg svarede meget kort på spørgsmålene. Jeg ville bare have det  overstået.”

Bare ét ud af 360 forhold

I december blev Jesper ringet op af politiet, der kunne fortælle, at de havde anholdt to mænd, som viste sig at være dem, der stod bag den falske profil  på Facebook. Jespers identitet var langt fra den eneste, bedragerne havde misbrugt. Politiet kunne fortælle, at de to mænd var tiltalt for 360 forhold. De var gået målrettet efter to grupper: Ældre mennesker og sårbare unge.

Skal Jesper betale pengene tilbage?

Den hårde sandhed er, at det ved han endnu ikke. Siden september har han gået i uvished. Jesper har med hjælp fra Søren rejst et erstatningskrav mod de sigtede. Jesper afventer, at der falder dom i sagen og at politiet forhåbentlig finder frem til pengene. Hvis pengene ikke bliver fundet, er Jesper forpligtet til at dække det lånte beløb, da han har udvist det, man kalder grov uagtsomhed ved at dele personlige oplysninger som NemID osv. Søren fortæller, at de er blevet anbefalet at sige, at Jesper ikke kan betale, og så går sagen videre til fogedretten og så kører det derigennem.

Store konsekvenser

Det ellers så uskyldige HEJ har haft store konsekvenser for Jesper på to planer. Menneskeligt og økonomisk. ”Jeg har det nogenlunde nu, men jeg er nervøs for, om jeg skal i fogedretten,” fortæller Jesper. Søren føjer til: ”Jeg har været meget frustreret på Jespers vegne, og jeg kan endda lægge det fra mig. Jesper skal bære rundt på det hele tiden”. ”JA, det skal jeg,” stemmer Jesper i og fortsætter: ”Jeg føler mig pinlig og snothamrende dum. Det er jo mig selv, der har udleveret oplysningerne. Jeg har udleveret NemID, pasnummer og CPR-nummer.” Søren fortæller videre: ”Jeg har kendt dig i fem år, Jesper, og jeg har set sider af dig, som jeg aldrig har set før.” Som om de menneskelige konsekvenser ikke er en høj nok pris, så er situationen den, at Jesper hver måned har 1.200 kr. til fornødenheder, når hans leveudgifter er trukket fra. Hvis han skal betale pengene tilbage, skal han ud af de 1.200 kr. finde 3.500 kr. Han står altså i en fuldstændig umulig situation. Han håber derfor, at andre unge vil følge hans råd til færden på de sociale medier.

*Søren er også et fiktivt navn.

Januar 2020 (artiklen er bragt første gang i Ligeværd magasinet august 2019)

JESPERS RÅD TIL ANDRE UNGE

  1. Du skal ikke acceptere venne- eller beskedanmodninger
    på Facebook fra nogen, du ikke kender eller ikke har
    en fornemmelse af, hvem er.
  2. Du skal kun acceptere anmodninger fra nogen,
    du har fælles venner med.
  3. Du må aldrig dele oplysninger som pas, NemID,
    CPR-nummer og lignende på sociale medier.

Rådgivning

Ligeværd støtter unge med særlige behov og deres forældre med råd og vejledning.

Kontakt ligelinie

Bliv en del af fællesskabet

Vær med til at gøre en forskel for børn, unge og voksne med særlige behov…

Ja tak - vis mig hvordan

Ligeværd

Vi hjælper dig og din familie med alt fra netværk til beskæftigelse