Der er ikke frit valg pÃ¥ omrÃ¥det, siger udvalgsformand i Hjørring Kommune.Â
Det er et spørgsmÃ¥l om holdning, I kan bare beslutte et frit valg for de unge, understreger Ligeværd.Â
Tekst: Peter ChristensenÂ
Ligeværd har henvendt sig til Hjørring Kommune med spørgsmÃ¥l om inhabilitet i kommunens visitationsudvalg, og problemet nÃ¥r sporet forlods er lagt til kommunens eget STU tilbud.Â
Til spørgsmÃ¥lene svarer Ivan Leth (A), formand for arbejdsmarkedsudvalget, skriftligt, at de politiske beslutninger og prioriteringer, der er foretaget i Hjørring Kommune har været fuldstændigt legitimt begrundet i et ønske om at skabe det bedst mulige STU-tilbud, herunder større nærhed i lokalomrÃ¥det for og dermed mindre transport, samt at skabe en større sammenhæng med kommunens øvrige tilbud til mÃ¥lgrupperne.Â
Han understreger, at Hjørring Kommune bruger andre private eller offentlige tilbud pÃ¥ STU-omrÃ¥det og samarbejder med 11 eksterne tilbud – private, kommunale og regionale.Â
– Det er dog vigtigt, at være opmærksom pÃ¥, at der ikke er frit valg pÃ¥ dette omrÃ¥de, og at det er en kommunal opgave, at prioritere og tilrettelægge indsatsen, skriver han videre.Â
Ligeværd: Kommunalbestyrelsens holdning er afgørendeÂ
– Lovgivning sikrer ikke valgfrihed, men det er diskriminering af disse unge i forhold til udbredt valgfrihed for andre unges valg af ungdomsuddannelse. Det vigtigt, at holde Hjørring kommune og alle andre kommuner fast pÃ¥, at det er deres politikere, der fastlægger den administrative praksis for STU, siger sekretariatschef i Ligeværd Esben Kullberg.Â
– Kommunalbestyrelserne i alle danske kommuner kan beslutte, at unge mÃ¥lgruppevisiteret til STU, frit kan vælge uddannelsessted. Kommunalpolitikerne kan sagtens beslutte at give de unge mulighed for frit valg.Â
Udvalgsformand: Ikke risiko for inhabilitetÂ
Ivan Leth slÃ¥r fast, at der efter hans mening ikke kan være tale om inhabilitet i visitationsudvalget i Hjørring Kommune.Â
Om udvalgets sammensætning skriver han, at det er en bred kreds af specialuddannede medarbejdere:Â
den ansvarlige UU vejleder, lederen af CKUV, afdelingsleder for STU, faglig konsulent fra Arbejdsmarkedsforvaltningen, psykolog fra forvaltningens sundhedsrettede tilbud, STU-koordinator fra CKUV, og efter behov, en afdelingsleder fra handicapomrÃ¥det under Sundhed-, ældre og Handicapforvaltningen.Â
– Det er sÃ¥ledes alle højt kvalificerede medarbejdere, der netop er ansat til at varetage visitationsopgaven, og uanset deres kommunale ansættelsesforhold kan de naturligvis ikke være inhabile i lovens forstand.Â
Ligeværd: Risiko for favoriseringÂ
Mangfoldighed af udbud er sikret i lovgivningen ved, at en række private og selvejende uddannelsessteder kan tilbyde sig som operatører pÃ¥ uddannelsestilbud. Den mangfoldighed er efter Ligeværds opfattelse med til at sikre den bedste kvalitet til den bedste pris.Â
For at sikre rimelige forhold pÃ¥ et sÃ¥dan ’marked’, indførte man i 2017, det der kaldes BUM modellen. BUM stÃ¥r for Bestiller – udfører – modtager. Modellen sikrer adskillelse mellem den myndighed, der bevilger et tilbud, og den udfører, der stiller tilbuddet til rÃ¥dighed, sÃ¥ man sikrer, at den unge fÃ¥r det bedste tilbud.Â
– Hjørring Kommune overholder ikke principperne i denne model, nÃ¥r kommunens eget udførersted sidder i den myndighedssammenhæng, hvor tilbuddet bevilges. Den sammenblanding af roller giver risikoÂ
for, at ét tilbud – det kommunale – tilgodeses pÃ¥ særlig mÃ¥de, nÃ¥r der peges pÃ¥ uddannelsessted for den unge, forklarer Esben Kullberg og skutter:Â
– Med den skrivelse som Lasse og hans familie har fÃ¥et, tyder det pÃ¥, at det netop er det, der sker i Hjørring kommune, vurderer Esben KullbergÂ