I forlængelse af historien om Bjarki Gunnarsson er 19 år, der har infantil autisme og skulle gøre sig fortjent til at bo på Horisonten, har Ligeværd bedt Jannie Dyring kommentere om man kan kombinere reglerne på den måde.
Af Jannie Dyring, cand.jur., ph.d.Â
STU-loven indeholder et retskrav. Dette indebærer, at hvis den unge er i mÃ¥lgruppen for STU, sÃ¥ har den unge et retskrav pÃ¥ en STU. Og i denne forbindelse er der ikke nogen nedre grænse for mÃ¥lgruppevurderingen, hvilket betyder, at en ung ikke kan have for store funktionsnedsættelser eller være for svagt fungerende i forhold til at fÃ¥ tilbudt et STU-forløb jf. K 40 fra Klagenævnet for Specialundervisning. Â
En kommune kan derfor ikke give afslag pÃ¥ en STU med henvisning til, at den unge ikke kan opfylde STU-lovens krav om timetal, fremmøde m.v. SÃ¥fremt en kommune ønsker at afbryde en ungs STU, skal kommunen opfylde de ret omfattende regler herfor i STU-loven jf. K 39 fra Klagenævnet for Specialundervisning.Â
Unge i mÃ¥lgruppen for STU har ofte omfattende støttebehov, hvilket indebærer, at de unge kan visiteres til et botilbud efter serviceloven. I denne sammenhæng skal kommunen vurdere, hvorvidt et botilbud er nødvendigt for den unge og dennes gennemførsel af STU-forløbet.Â
Dette betyder bl.a., at kommunen skal vurdere, hvorvidt den unge skal visiteres til et evt. botilbud pÃ¥ den institution, hvor STU-forløbet foregÃ¥r, eller om botilbuddet bør ligge udenfor uddannelsesinstitutionen. Denne vurdering foretages af kommunen pÃ¥ baggrund af den unges samlede situation.Â
Det er således ikke muligt, at opstille en regel om, at visitation til et botilbud automatisk skal være på den uddannelsesinstitution, som den unge er i STU-forløb på.
I nogle situationer vil kombinationen af STU og botilbud være nærmest indlysende, hvilket bør medføre en klage over det modsatte resultat. I andre situationer kan resultatet være mere tvivlsomt, hvorfor man i disse situationer bør være opmærksom pÃ¥ begrundelserne herfor. Â
I ovenstÃ¥ende konkrete sag forekommer Stevns Kommunes beslutning om at betinge visitation til et botilbud af fremmøde i et STU-tilbud som ulovmedholdeligt – denne kombination af lovgivning kan ikke foretages – sÃ¥ anbefalingen er at anke afgørelsen.Â