Foto: Lasse Mors

De unge STU-elever i Projekt Joballiancen kommer i job igennem sammenhængende forløb, og ingen har endnu oplevet frafald. Det viser de foreløbige resultater tre år inde i det 4-årige Projekt Joballiancen. 

Af Lena Donkjær Andreasen

Hvert år ender 700 STU-elever i gruppen af unge med et uforløst beskæftigelsespotentiale. Men det problem ser der nu ud til at findes en løsning på. I hvert fald viser de foreløbige resultater af Ligeværds Projekt Joballiancen, at 100% af de unge STU-elever i projektet kommer i job igennem det sammenhængende forløb. Det fortæller Marianne Saxtoft, som er ekstern evaluator på projektet, der afsluttes endeligt i oktober 2023.

”Lige nu kan vi dokumentere, at 75% af projektets STU-elever kommer videre i uddannelse, ordinært job, fleksjob eller job med løntilskud for førtidspensionister. De sidste 25% er i forløb og på vej i job, og bortset fra to elever, som er videre i et andet tilbud, så er der intet frafald,” siger hun.

Og Marianne Saxtoft er stolt af projektet.

”I joballiancen lykkes vi med en sårbar målgruppe, der meget gerne vil, men som samfundet i dag ikke lykkes med at hjælpe i job og uddannelse,” siger hun.

Hvem er de unge i målgruppen?

Joballiancen henvender sig til STU-elever med uforløst beskæftigelsespotentiale. Gruppen er kendetegnet ved at have to varige funktionsnedsættelser på samme tid. Listen toppes af kognitive funktionsnedsættelser som evnen til at indlære, huske osv. Den anden funktionsnedsættelse er ofte psykiske og dækker over diagnoser som ADHD, autisme mv.

Partnerskaber er nøglen til succes

Nøglen til succes finder man i de forpligtende partnerskaber mellem STU-steder, kommuner og virksomheder. Her spiller STU-stederne en central rolle som koordinator og jobkonsulent gennem hele forløbet, og det er altså udslagsgivende for det foreløbige resultat ifølge Marianne Saxtoft.

”I joballiancen er STU-stederne den røde tråd før, under og efter den unges STU-forløb. Det går ofte galt i overgangen mellem færdiggjort STU og job og for at undgå ’huller’, bringer STU-stederne deres kendskab og relationer til STU-eleverne i spil. STU-stederne ledsager de unge i overgange, sørger for at rydde barrierer af vejen undervejs, samtidig med at de overleverer viden til personer, som efter STU’en bliver de unges netværk,” siger hun.

Helt konkret har virksomheden en direkte kontakt til STU-stedet, når der opstår udfordringer med den unge, som virksomheden ikke har viden eller ressourcer til at håndtere.

Partnerskaber i joballiancen

Partnerskaberne i Joballiancen består af tre parter:

  • STU-sted
  • Virksomhed
  • Kommune

Data og viden om partnerskabernes samarbejde indgår i projektets afsluttende dokumentation.

I projektet deltager 30 kommuner, flere end 100 virksomheder og følgende STU-steder:

  • AspIT
  • Erhvervsskolen Vestjylland
  • PMU, Sindal
  • Lille Vildmose, STU
  • Castberggård

Joballiancen kan være én af løsningerne på Reformkommissionens anbefalinger

Med Joballiancens flotte resultater kan modellen for partnerskabssamarbejdet være en af løsningerne på reformkommissionens anbefalinger. Her fremgår det nemlig bl.a., at partnerskaber og det at tage udgangspunkt i den enkelte unges situation og relationer bliver centrale, hvis vi skal kunne indfri de unges uforløste potentiale.

”Det vil glæde os at kunne bidrage med én af løsningerne på reformkommissionens anbefalinger til glæde for de mange STU-elever, som vi i dag ikke formår at hjælpe tilstrækkeligt,” siger Marianne Saxtoft.

Joballiancen kalder indsatsen for den Særligt Tilrettelagt Beskæftigelsesindsats, benævnt STB. I det kommende Ligeværd Magasin dykker vi længere ned i resultaterne. Det udkommer i august 2023.

Reformkommissionen

Reformkommissionen blev nedsat af regeringen for at foreslå reformer, der tager hånd om komplekse udfordringer. Kommissionens arbejde vil løbe til og med 2022. Undervejs vil en række temaudspil blive præsenteret.

Med publikationen ”Erkendt, forsøgt løst, uløst” præsenterer Reformkommissionen de udfordringer, der vil blive adresseret i kommissionens kommende anbefalinger, hvor udgivelsen er blevet forsinket grundet Folketingsvalget.

I regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” står der, at den nye regering vil bede Reformkommissionen om at færdiggøre sit arbejde og komme med yderligere anbefalinger til at øge den strukturelle beskæftigelse.

De fem udfordringer er:

  • Unge med uforløst potentiale
  • Voksne uden fodfæste på arbejdsmarkedet
  • Uddannelsesindsatsen er ikke fremtidssikret
  • Komplekst møde mellem borgeren og det offentlige
  • Uudnyttet produktivitetspotentiale

Fælles for hovedudfordringerne er, at de for længst er erkendt, de er forsøgt løst, men de er fortsat uløste problemstillinger. Derfor er de kernen i kommissionens arbejde.

Kilde: https://reformkommissionen.dk/udgivelser/erkendt-forsoegt-loest-uloest/

Joballiancen og puljeudmeldingen hos STAR

 

Projekt Joballiancen er et 4-årigt projekt støttet af Styrelsen For Arbejdsmarked og Rekruttering, STAR under Beskæftigelsesministeriet med kr. 9.200.000.

I puljeudmeldingen i 2019 fremgik følgende:

”Pulje til bedre udslusning og overgang fra Særligt tilrettelagt Ungdomsuddannelse, STU”.

Der er afsat kr. 38,4 mio.

Vilkår for deltagelse i puljen er følgende:

  • Planen skal tage afsæt i elevens egne jobmål (stilling, funktioner eller beskæftigelsesområde) eller uddannelsesmål, samt eventuelle barrierer defineret af eleven selv.
  • Hvis eleven ikke har klare ønsker, skal kontaktpersonen hjælpe med at indkredse, fx ved at tage afsæt i elevens erfaringer, fritidsinteresser eller opgaver i hjemmet. Hvis eleven er bekymret for særlige forhold, skal kontaktpersonen hjælpe med at iværksætte relevant støtte. Kontaktpersonen skal sikre at der er et stærkt fokus på ressourcer og kompetencer.
  • Kontaktperson, elev og virksomhed skal dernæst udarbejde en klar plan for opfølgning under ansættelsen. Opfølgningen varetages af kontaktpersonen og tilrettelægges med udgangspunkt i elevens behov og fortsætter så længe, eleven har brug for det.
  • Endelig skal eleven tildeles en fast kontaktperson, der kan støtte eleven i forhold til opgaveløsningen og etablering af sociale relationer.

Kilde: www.star.dk

 

Rådgivning

Ligeværd støtter unge med særlige behov og deres forældre med råd og vejledning.

Kontakt ligelinie

Bliv en del af fællesskabet

Vær med til at gøre en forskel for børn, unge og voksne med særlige behov…

Ja tak - vis mig hvordan

Ligeværd

Vi hjælper dig og din familie med alt fra netværk til beskæftigelse