Virksomheder viser samfundsansvar og skaber værdi for bÃ¥de virksomhed og samfund ved i dialog med deres interessenter at hÃ¥ndtere sociale, miljømæssige og etiske udfordringer i overensstemmelse med internationalt anerkendte principper for samfundsansvar.Â
Virksomheder kan eksempelvis:Â
- Stille krav til leverandører om at overholde menneske- og arbejdstagerrettighederÂ
- Samarbejde med leverandører om at forbedre sociale og miljømæssige forholdÂ
- Arbejde systematisk med miljø- og klimaledelseÂ
- Arbejde for at forbedre medarbejderforhold og arbejdsmiljø internt i virksomhedenÂ
- Udvikle nye produkter eller ydelser, der indeholder en social eller miljømæssig dimensionÂ
Virksomheder skal anlægge et indefra-og-ud-perspektiv og beskrive, hvordan virksomhedens aktiviteter pÃ¥virker samfundsmæssige forhold som bl.a. miljø, klima, menneskerettigheder.Â
Som supplement hertil kan man med fordel anlægge et ude-fra-og-ind-perspektiv, og se nærmere pÃ¥, hvilken effekt ikke-finansielle forhold har pÃ¥ udviklingen i kerneforretningen. Det kan f.eks. være den pÃ¥virkning som klimamæssige ændringer kan have for en virksomhed adgang til ressourcer.Â
FÃ¥ mere viden, vejledning og værktøjer til virksomheders samfundsansvar pÃ¥ Erhvervsstyrelsens web-site:  https://erhvervsstyrelsen.dk/hvad-er-samfundsansvarÂ