Flere parter er bekymrede for, at vejledningen af unge er under pres. Frygten er, at nogle kommuner kommer til at nedprioritere vejledningen, fordi de ikke kan løfte opgaven alene, når kommunerne selv skal stå for organiseringen af den nye kommunale indsats for unge under 25. Hvis det sker, er der en reel risiko for, at det kommer til at gå ud over de unges muligheder for at vælge den rigtige uddannelse.
”Uden vejledning kommer de unge til kun at få de erfaringer, som ligger inden for deres egne ideer og deres familiemæssige baggrund.”
Randi Boelskifte Skovhus, ekspert i karrierevejledning
Vejledning er vigtig for alle, men behovet er forskelligt. Unge med kognitive vanskeligheder er meget konkret tænkende, og derfor har de brug for at prøve forskellige ting af for at finde ud af, hvad de har lyst til ifølge Randi Boelskifte Skovhus, som er ekspert i karrierevejledning.
– Det kan være, at du kan lide at lave mad for eksempel. Men det kan være svært for dig at vide, om du godt kan lide at arbejde i et køkken, før du har prøvet det. Det skal de her unge med et svagere abstraktionsniveau ud at prøve, så de har nogle konkrete erfaringer, som man kan snakke ud fra, siger hun.
Læs også: Uddannelsesvejledningen er under pres
Netop samtalen mellem vejlederen og den unge om de konkrete erfaringer er vigtig. Unge med særlige behov har også brug for hjælp til at reflektere over de forskellige ting, de prøver af, hvis vejledningen skal have værdi.
– Hvis abstraktionsniveauet ikke er så højt, har man mere brug for nogen, der kan hjælpe en til at komme til at tænke over, hvad det er, man har oplevet. Hvad ved jeg om mig selv og om at arbejde nu, som jeg ikke vidste før, siger hun.
Dårligere vejledning kan betyde dårligere valg
Fremover skal vejlederne have en uddannelses- og erhvervsvejlederuddannelse, som er godkendt af undervisningsministeriet, eller som kan dokumentere et tilsvarende vejledningsfagligt kompetencenivau ifølge den nye lov. Før kunne vejlederne komme ind fra gaden med forskellige uddannelser og blive UU-vejledere, og de større krav til vejlederne møder roser fra flere uddannelsessteder, men det skal følges op af en stærk vejlederindsats over for de unge. En dårligere vejledningsindsats kan nemlig mindske chancerne for, at de unge kan træffe deres egne valg.
– Uden vejledning kommer de unge til kun at få de erfaringer, som ligger inden for deres egne ideer og deres familiemæssige baggrund. Der har vejlederen jo et netværk og en viden, der kan danne grundlag for, at man kan understøtte, at den unge får mange forskellige erfaringer, siger Randi Boelskifte Skovhus.
Læs også: FGU/STU-konference – En ny virkelighed for unge på kanten af job og uddannelse
Af Lasse Mors