SocialrÃ¥dgiver Katja Lauritzen er en omdrejningsperson pÃ¥ Høng Erhvervsskole. Hun samler trÃ¥dene omkring de unge og stÃ¥r for en omfattende vejledning.Â
Tekst og billeder: Peter Christensen
Efter en rolig færgeoverfart, og en meget smuk køretur fra Sjællands Odde meddeler gps’en, at mÃ¥let er nÃ¥et om et par hundrede meter. MÃ¥let er Høng, nærmere betegnet Høng Erhvervsskole, som er et af Ligeværds uddannelsessteder.Â
Helt præcist for at tale med Katja Lauritzen, der er socialrÃ¥dgiver pÃ¥ skolen og et omdrejningspunkt for eleverne. Jeg bliver mødt af en venlig elev, der smider hvad han har i hænderne og gelejder mig op til hendes kontor.Â
Katja Lauritzen er socialrÃ¥dgiver og vejleder de unge omkring deres uddannelses- og handleplaner, holder trÃ¥dene til den kommunale forvaltning og tager sÃ¥mænd ogsÃ¥ en tur med en elev til tandlægen, hvis der er behov for det.Â
Eleverne pÃ¥ skolen er alle frivilligt anbragte unge. Skolen tilbyder dem et lille overskueligt miljø, hvor de kan fÃ¥ en STU pÃ¥ stedet eller tage en EGU pÃ¥ en af de nærliggende produktionsskoler, mens de er pÃ¥ Høng Erhvervsskole. Skolen har 35 pladser i døgnafsnittet, og godt 10-12 dagelever, der bor hjemme eller bor selvstændigt.Â
– Flertallet af eleverne er anbragte, og er der en del møder med sagsbehandlere og UU vejledere. Det er en del af mit arbejde at koordinere det pÃ¥ skolen og deltage i møderne, siger Katja Lauritzen.Â
Anbragte og senmodneÂ
Skolen har mange elever med diagnoser inden for ADHD og autismespektret. De fleste er hvad Katja Lauritzen betegner som senmodne, og det er en helt ny verden der Ã¥bner sig for dem nÃ¥r de fylder 18 Ã¥r.Â
– Vi har mulighed for at optage elever fra de er 15-23 Ã¥r men de fleste er omkring 17-17 ½ Ã¥r. SÃ¥ det er en kæmpe og uvis verden der Ã¥bner sig for dem og der sker mange ting. Den del bruger vi rigtig meget tid pÃ¥, siger hun og fortsætter:Â
– Jeg og vores praktikvejleder bruger meget tid pÃ¥ løbende at snakke med dem om praktikker, og hvad der er muligheder, og hvilke forventninger der vil være til dem. Vi prøver at afsøge uddannelsesmuligheder men det er de færreste der nÃ¥r dertil. De fleste ryger videre pÃ¥ VUC, KUU eller EGU eller anden forberedende uddannelse.Â
Udgangspunkt er, at hun varetager hele vejledningsopgaven med eleverne, men skal der arbejdes mere pædagogisk med opgaverne over længere tid er det pædagogerne pÃ¥ døgnafsnittet, der tager sig af det. Hun sidder med til alle møder bÃ¥de med sagsbehandlere UU og anbringende kommune, det bliver til mange og ofte store møder med mange sagsbehandlere. Jeg sidder som den koordinerende fra skolen og Søren som forstander er oftest ogsÃ¥ med. SÃ¥ indkalder vi dem der relevant herfra, faglærere eller pædagoger.Â
– Hvis vi skal tage en helt generel elev her, som er anbragt, bliver det til en del møder om Ã¥ret og er der noget akut i forhold til kontanthjælp nÃ¥r de fylder 18 osv., sÃ¥ er det mig der tager det. Jeg kan ogsÃ¥ sagtens tage til tandlæge med en, hvis det skal være det. Det er virkelig fra a-z skulle jeg til at sige, siger Katja Lauritzen smilende og lattermildÂ
Hun har været ansat siden 2014. Til at starte med var hun ansat i Kriminalforsorgen og efterfølgende i Børn og Unge i Slagelse Kommune. Hun kender sÃ¥ledes arbejdsgangen og en hel del af medarbejderne der, og det naturligvis er en fordel. Høng Erhvervsskole har pt. samarbejde med 5 forskellige kommuner.Â
Kerneværdier
– Vi gør meget ud af samarbejdet med familierne. Vi kan tage pÃ¥ hjemmebesøg og fÃ¥ forældre pÃ¥ besøg her, sÃ¥ eleverne kan holde den vigtige kontakt og trÃ¥d til familien. Mange af grundene, til at de er anbragt, er jo dysfunktionalitet i hjemmet, og vi gør meget for at fÃ¥ det at fungere igen med godt samvær.Â
En trist historieÂ
En del af eleverne har været rigtig meget igennem med mislykkedes anbringelserne. Mange kommer fra mange forskellige familieforløb. Andre kommer fra ingenting, hvor de har rÃ¥bt vagt ved gevær i mange Ã¥r. Mange af dageleverne har gÃ¥et hjemme i halve til hele Ã¥r uden tilbud eller kommer fra en produktionsskole, hvor det har været forsøgt at placere dem der, men det ikke har fungeret.Â
– Kommunernes tilbud stÃ¥r ikke altid mÃ¥l med de unges behov. I sidste ende er det ogsÃ¥ den unge selv, der skal tage ansvar og deltage i planlægningen af deres eget liv. Vores opgave er at hjælpe dem med at definere deres mÃ¥l og ønsker, og kommunens opgave er i sidste ende at hjælpe dem med at realisere dem, nÃ¥r de er færdige med deres uddannelse eller dagtilbud her.Â
En verden udenforÂ
– Jeg taler med de unge om deres uddannelsesplaner, og hvad tænker de selv der skal ske. Hvad synes de gÃ¥r godt og hvad synes de gÃ¥r mindre godt. Hvad kunne tænke sig mere af og hvad mindre af, fortsætter Katja Lauritzen med at fortælle.Â
– Vi præsenterer dem for verdenen uden for Høng. Hvilke forventninger har de og hvilke forventninger har andre til dem. De er jo skærmet pÃ¥ skolen pÃ¥ eller anden mÃ¥de. Vi prøver at fÃ¥ dem i gang med fritidsaktiviteter uden for byen, men de er ikke alle klar til det. Tit og ofte skal de følges de første mange gange, og sÃ¥ bliver de mÃ¥ske trygge eller finder en anden at følges med til sidstÂ
Eleverne kan tage kørekort pÃ¥ skolen, og en del af eleverne har det som en del af deres STU. Om onsdagen underviser en kørelærer i teori pÃ¥ skolen. Det kan være for store krav eller for mange mennesker, sÃ¥ det bliver for voldsomt i et teorilokale.Â
– Vi gør meget ud af samarbejdet med familierne. Vi kan tage pÃ¥ hjemmebesøg og fÃ¥ forældre pÃ¥ besøg her, sÃ¥ eleverne kan holde den vigtige kontakt og trÃ¥d til familien. Mange af grundene, til at de er anbragt, er jo dysfunktionalitet i hjemmet, og vi gør meget for at fÃ¥ det at fungere igen med godt samvær. De fleste af de familier vi samarbejder med har ikke ressourcerne til at støtte op om deres børn, selv om de selvfølgelig vil deres børn det bedste., forklarer hun videre.Â
– SÃ¥ det der med at finde veje, hvor man nÃ¥r dem bedst muligt, bruger vi meget tid pÃ¥. Og sÃ¥ i høj grad, at de selv er med til at skabe deres hverdag og liv pÃ¥ skolen med at blive hørt og set og anerkendt og respekteret, for det de kan.Â
Opgaver fra a-zÂ
Katja Lauritzen er ikke kontormus, der er gÃ¥et i et med sin stol. Der er en kæmpe forskel pÃ¥ at være sagsbehandler i en kommune og tale med de unge 2 gange om Ã¥ret, til hendes job pÃ¥ skolen, hvor de er hele tiden.Â
– En del personlig vejledning knyttet til pædagoger og faglærere, men jeg kan sagtens tage en snak, hvis der har været en konflikt eller en rigtig skidt weekend hjemme. SÃ¥ det kan sagtens være mig der ringer til forældrene og følger op pÃ¥ den. Hvis der er noget akut psykisk kan det ogsÃ¥ vel være mig der tager dem til egen læge eller til psykiatrisk skadestue. Jeg er her jo i dagtimerne, forklarer hun.Â
Der er handleplansmøder med eleverne hver 3. mÃ¥ned. Skolen har et stort netværk af praktiksteder, der skal vedligeholdes, og skolen udveksler med andre skoler, hvis det giver mening.Â
– Der er nogle gængse regler omkring uddannelsesplan som vi følger nÃ¥r en elev slutter. PÃ¥ Høng Erhvervsskole fÃ¥r de ogsÃ¥ en uddannelsesbog og et kompetencebevis med herfra. Vi beskriver, hvad vi ser af muligheder og støttebehov, som er et stort punkt. Det materiale eleverne fÃ¥r med herfra, er blandt andet med til at skabe grundlaget for den videre sagsbehandling og eventuelle foranstaltninger. Vi prøver at klæde dem sÃ¥ godt pÃ¥ som muligt, og jeg holder en del møder med kommunen og eleven op til afslutningen, sÃ¥ de kommer sÃ¥ godt som muligt videre herfra. Og i det omfang det er muligt ogsÃ¥ med familien, slutter Katja LauritzenÂ
Kerneværdierne pÃ¥ Høng Erhvervsskole, og dermed ogsÃ¥ Katja Lauritzens arbejde, er:Â
- anerkendelse af den ungeÂ
- den gode relation mellem medarbejdere og de ungeÂ
- omsorg og opmærksomhed pÃ¥ den ungeÂ
- dannelse og ageren i forstÃ¥else med andre menneskerÂ
- struktur med forstÃ¥elige og synlige rammer for undervisningen og livet pÃ¥ skolenÂ