Læringsbrætspil til styrkelse af skole-hjem samarbejdet i specialklasserneÂ
Et godt og konstruktivt samarbejde mellem forældre og skole er vigtigt for at sikre børnenes trivsel og læring. Samarbejdet i specialklasserne er ofte udfordret, dels som følge af det praktiske og følelsesmæssige pres forældrene er under, dels som følge af den undervisningsmæssige kompleksitet der ofte er i en specialklasse sammenhæng. Et læringsspil kan være et middel til at styrke dialog, formidle tavs viden og etablere et konstruktivt samarbejde.Â
Undervisningsministeriet har tildelt Ligeværd midler til at udvikle og sprede læringsspillet. Den pulje, som projektet er støttet af, har til formål at styrke samarbejdet om elevernes læring og trivsel mellem skole og forældre og derved bidrage til at fastholde og fremme fællesskabets skole.
Man har i Undervisningsministeriets bevilling ønsket at nytænke samarbejdet mellem skole og forældre, sÃ¥ alle forældre inddrages som en ressource for deres børns læring og trivsel, skolens virke og blive en del af skolens fællesskab. Â
Forældre- og skoleperspektivet er de to elementer der bygges ind i spillet som ligeværdige perspektiver. Den viden, der findes i de to grupper, vil blive en del af bÃ¥de spillets indhold og form. Der bliver pÃ¥ den mÃ¥de skabt balance mellem forskellige videns domæner – den faglige viden pÃ¥ den ene side, og forældrenes viden pÃ¥ den anden. Spillets indhold vil bygge pÃ¥ erfaringer fra forældre og skole, og dermed pege pÃ¥ de konkrete udfordringer og muligheder, der er i samarbejdet i specialklasser. Det er vigtigt, at spillets viden bliver formidlet pÃ¥ en handlingsrettet og konkret mÃ¥de, samtidig med, at de uformelle og ikke-personlige cases, som et spil gør brug af, i sig selv befordrer øget forstÃ¥else, fællesskab og tillid.Â
Ligeværd bringer forældreperspektivet ind gennem sin forældre/pårørende forening. Ligeværd er en almennyttig forening, organiseret som et foreningsfællesskab. Blandt Foreningsfællesskabet Ligeværds medlemsorganisationer findes der en landsdækkende forældre- og pårørende organisation, ligesom der er en forening, der organiserer unge med særlige behov, og foreninger der organiserer skoler og uddannelsessteder, der arbejder indenfor specialområdet.
Forældreperspektivet repræsenteres ved 3-5 medlemmer fra Ligeværds forældre-/pårørendenetværk. Repræsentanterne vil sikre, at forældrenes perspektiv på skole-hjem-samarbejdet bliver bygget ind i det konkrete læringsspil og bidrager til spillets opbygning, indhold og form. Konsulenter tilknyttet Ligeværd vil bidrage, med viden og erfaringer om de problemstillinger, som forældrene henvender sig til Ligeværd om, i forhold til skole-hjem-samarbejdet.
Ligeværd har et formaliseret og tæt samarbejder med Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE) pÃ¥ UC Syd. I forbindelse med dette projekt har videncenterkonsulent Christian Quvang sagt ja til at deltage. Christian er Cand. Pæd. Psych., Ph.d. og Lektor ved NVIE. Han har gennem flere Ã¥r forsket i forældreperspektiver ifm. Inklusion og blev i 2013 udpeget af Ministeren for Børn og Undervisning i 2012 til at sidde i et ’Praksis og videnspanel’ for, sammen med andre forskere og praktikere, at rÃ¥dgive ministeriet i forhold vedrørende inklusion og specialundervisning. Â
Skoles perspektivet repræsenteres gennem forskellige faggrupper: lærere, pædagoger, repræsentanter fra skoleledelsen samt PPR-S. Repræsentanterne sikrer, at skolens perspektiv pÃ¥ skole-hjem-samarbejdet bliver bygget ind i det konkrete læringsspil ligesom de sikrer at de professionelle indsatser sÃ¥vel som myndighedsvilkÃ¥r bygges ind i spillets opbygning, indhold og form. Fagpersonernes deltagelse, forventes at bidrage til formidling af erfaring og viden til andre skolers faggrupper.Â
Copenhagen Game Lab stÃ¥r for udviklingsproces og viden om spilmekanik. Copenhagen Game Lab (CGL) besidder ekspertviden ift. at udvikle brætspil om komplekse emner i tæt samarbejde med specialister. CGL bidrager med proces-knowhow. De har ansvar for at lede udviklingsprocessen, udarbejdelse af procesplan der fÃ¥r spildesign og den domænefaglige specialviden til at indgÃ¥ konstruktivt og effektivt i det færdige spil. CGL har udviklet en lang række læringsspil, og har erfaringer med at udvikling af brætspil, der understøtter læring mellem mennesker.Â