Af Henrik Vinther Olesen, formand for Ligeværd

Det er ingen sag at være principfast, hvis princippet er gratis. Det er først, når man skal prioritere, at man ser, om man er principfast: Holder vi fast i vores grundtanker og prioriterer vores princip med både opmærksomhed og økonomi.

Denne tekst er lederen i LIGEVÆRD Magasinet juni 2024. Den handler mindre om resten af magasinet og mere om et princip – og et 30 år gammelt løfte.

Baggrunden er, at børn og unge med særlige behov, alt for ofte oplever ikke at få den hjælp og undervisning, der har brug for. Og ret til. I år fejrer vi 30-året for Salamanca-erklæringen om børns ret til at lære og skolens pligt til at tilpasse sig barnet. Det helt grundlæggende synspunkt er, at det er skolen, som skal tilpasse sig barnet, ikke omvendt. Og selv om der er naturlige grænser for en skoles omstillingsevne og -pligt, er princippet både sundt og rigtigt. Det er sågar et princip, som har fundet plads i den danske skolelovgivning, der siger, at børn med særlige behov har ret til støtte inden for skolens rammer.

Udfordringen er, at grundskolen og børn med særlige behov ikke er det eneste område, der kæmper om ressourcer. Generelt budgetpres og nye opgaver presser skolernes økonomi. Det mærker vi i Ligeværd. Vores åbne rådgivningslinje for forældre bliver benyttet flittigt, og eksemplerne på, at princippet om barnets ret er blevet skubbet til side til fordel for økonomi og prioriteringer er talrige. Konsekvenserne er lange ventetider, familier i opbrud og børn, der ikke lærer, det de kunne. Foruden frustrerede lærere, pædagoger og andre fagfolk.

Sådan skal det ikke være, og i Ligeværd er svaret enkelt: Vi ønsker at sikre lige værd for alle børn, også når det gælder undervisning i grundskolen. Hvis man prioriterer det, kan det langt oftest – men ikke altid – ske i rammerne af den almindelige skole. Det kan ske, hvis lærere og pædagoger har den fornødne viden og tid til at se det enkelte barn.

Med Salamanca-erklæringen fik verdenssamfundet et sprog for, hvordan vi bør se vores børn og deres skolegang; alle børn skal kunne lære sammen, hvor det er muligt, uanset forskelle og de udfordringer de måtte have. Og det er skolerne, som skal indrette sig på børnenes behov, og ikke børnene, der må finde sig i skolernes begrænsninger. Vores opgave som samfund er at sikre, at princippet bliver levet ud i hverdagen.

Ligeværd har et grundfæstet princip om, at vi handler for at skabe forandring. Derfor skabte vi rådgivningslinjen. Derfor engagerer vi os i at udvikle stu-tilbud og sikre uddannelse, beskæftigelse og lige livsvilkår for alle unge. Alle unge. Derfor arbejder vi for, at alle børn kan være del af et fællesskab med adgang til læring. Alle børn.

Så i 30 året for Salamanca-erklæringen vil Ligeværd derfor minde regering, Folketing, kommuner og skoler om princippet. Måske særlig set i lyset af den aftale om styringen af folkeskolen, som blev indgået tidligere på året og som fokuserer på styrkelse af normalområdet og lokale frihedsgrader. Begge dele er udtryk for en prioritering og er velkomne elementer til at sikre en god skole. Opråbet er ikke at glemme specialområdet og overlade børn med særlige behov til en lokal prioritering. Historien viser nemlig, at så bliver specialbørnene alt for ofte valgt fra.

Derfor vil vi i Ligeværd presse på for at sikre, at princippet fra Salamanca-erklæringen bliver husket og levet: alle børn skal kunne lære sammen, hvor det er muligt, uanset forskelle og de udfordringer de måtte have.

RÃ¥dgivning

Ligeværd støtter unge med særlige behov og deres forældre med råd og vejledning.

Kontakt ligelinie

Bliv en del af fællesskabet

Vær med til at gøre en forskel for børn, unge og voksne med særlige behov…

Ja tak - vis mig hvordan

Ligeværd

Vi hjælper dig og din familie med alt fra netværk til beskæftigelse