Når et barn giver udtryk for mistrivsel, så kan man med fordel se på, hvor barnets seks grundlæggende behov bliver hæmmet. Og sætte ind der.
1. Behov for tryghed
Nysgerrig adfærd stopper, når børn er utrygge. Har jeres skole et trygt miljø med trygge relationer mellem både børn og voksne og mindst muligt skæld ud? Skæld ud kan virke kortvarigt, men skældud har store omkostninger for alle børnene, og på lang sigt fører skæld ud til mere af den uønskede adfærd.
2. Behov for autonomi
Alle børn har behov for at føle medbestemmelse. Er der plads til børnenes interesser på jeres skole? Har de medbestemmelse, har I et stærkt elevdemokrati?
3. Behov for kompetence
Børn har behov for oplevelsen af at kunne håndtere de udfordringer, de står i og for oplevelsen af at lykkes. Og kun få børn trives i at sidde stille, mens de lærer. Tilbyder jeres skole et mangfoldigt udbud af læringsrammer med legende læring, rollespil, natur og bevægelse, plads til engagement?
Læs ogsÃ¥ “Louise Klinge: De voksne kan altid gøre noget, nÃ¥r et barn mistrives“
4. Behov for samhørighed
Børn har behov for at føle sig forbundet med sine kammerater og de voksne, hvilket de kun kan, hvis der ikke er skæld ud. Der er større tryghed på skoler, hvor eksempelvis 3. klasser er viser nye 0. klasser rundt i starten af skoleåret. Understøtter jeres skole venskaber og venskaber på tværs af alder?
5. Behov for at bidrage
Børn vokser af at bidrage og føle sig værdifulde for deres kammerater, klasse, skole, nærmiljø og lokalmiljø. Er der høns der skal passes, udstillinger af børnenes produkter, blomster der skal vandes, postkasser der skal tømmes, skolepatrulje eller samle-skrald-dage på jeres skole?
6. Behov for sundhed
Vigtigt, men ofte overset. Børn har behov for bevægelse og nærende kost. Mange børn kan ikke koncentrere sig, fordi de er sultne. Store undersøgelser viser gode effekter på kvaliteten af uddannelse ved at indføre gratis skolemad. Har jeres skole plads til motion og bevægelse?
Kilde: https://www.youtube.com/@skoleogforldre7825 – Louise Klinge om elevernes seks grundlæggende behov

Louise Klinge