Vil du stå stærkere i mødet med hverdagens komplekse pædagogiske opgaver og dilemmaer? Så er denne uddannelse noget for dig.
Baggrund for uddannelsen
På både almenområdet og på det specialpædagogiske område oplever mange praktikere, at børn og unges skolefællesskaber er blevet stadigt mere komplekse. Børn og unge i specialpædagogiske skoletilbud vil ligesom alle andre børn og unge gerne de gode fællesskaber, men mange er usikre og måske endda utrænede i at indgå i de fællesskaber, som de drømmer om. Skolefravær, mistrivsel, stress, angst og dårlige erfaringer med fællesskaber og med ´skole´ gør opgaven med at skabe gode fællesskabsoplevelser og værdifulde relationer mere presserende.
Magtesløshed kan let kan komme til at fylde og overskygge for de gode handlemuligheder. Men for at lykkes i praksis må magtesløshed netop vendes til handlemod, hvilket dels vokser ud af den enkeltes egen tænkning og ageren, og dels gror i en stærk proaktiv skolekultur, hvor der er fokus på børn og unges perspektiver, ressourcer og relationer. At skabe dette kræver, at de professionelle står solidt på et fælles erkendelsesteoretisk fundament, hvorfra de sammen kan udvikle og udvide det professionelle pædagogiske handlerum.
Uddannelsens formål
Det er uddannelsens formål at give deltagerne nye redskaber både i form af erkendelsesteoretiske tænketeknologier og redskaber, sådan at man som praktiker i hverdagen står stærkere i mødet med hverdagens komplekse pædagogiske opgaver og dilemmaer.
Det får du med hjem
Som deltager kan du forvente, at uddannelsen kvalificerer dit grundlag for at agere teoretisk og metodisk velfunderet, udvide dit handlerepertoire og træffe valg i multikomplekse situationer.
Uddannelsens udgangspunkt
Uddannelsen tager udgangspunkt i erkendelsesteorierne Realisme og Socialkonstruktionisme, samt de fire praksisformer; Systemisk tænkning, Anerkendende Udforskning, CMM (Coordinated management of Meaning) og den Narrative praksis. Vi kalder det for emergent pædagogisk praksis, som vi opfatter som en pædagogisk professionalisme, der kan tilpasses den konkrete situation, den konkrete elev og den konkret ønskede fællesskabskultur.
Uddannelsen sigter med andre ord mod at give et stærkt teoretisk og praktisk grundlag for, at den enkelte i sin egen praksis får et større, men stadigt kontekstsensitivt handlerum.
Du kan downloade kursusbeskrivelsen her: Uddannelsesbeskrivelse Emmergent Pædagogik den 27. august
VIGTIGT
Du kan søge om støtte til finansiering af uddannelsen hos Den Statslige Kompetencefond
Underviserne
Uddannelsen er udviklet af forsker Gro Emmertsen Lund samt konsulent og tidligere forstander på Idrætsefterskolen Ulbølle Thomas Buch
Gro og Thomas er også underviserne på uddannelsen.
Dato og tid
Start:
27. august 2025 | 09:00
Slut:
29. oktober 2025 | 16:00
Sted
Fyn
Lokation kommer senere
Kontakt
Tina Navne
tina@ligevaerd.dk
22268562
Pris
Medlem Ligeværd kr. 14.900 inkl. forplejning og kursusmateriale.
Ikke medlemmer kr. 16.900.
Beløbet er uden overnatning og aftensmad. Beløbet er ikke momspligtigt.
Du kan søge om støtte til finansiering af uddannelsen hos Den Statslige Kompetencefond