Hvad er hoveddiagnosen? Hvad er belastningsreaktioner? Hvad gør man?  Â
Autisme er medfødt og dermed genetisk betinget. Det kaldes en gennemgribende udviklingsforstyrrelse, hvilket betyder, at det er en diagnose, der skal tages alvorligt. På det specialiserede område har de unge ikke længere en til to diagnose – i dag har de mange. Mislykket inklusion har bl.a. givet langvarige belastninger, som har sat sig som: angst, fobier, OCD, ADHD/ ADD adfærd, depressioner, skoleværing, pda-profil, psykoser, traumer og spiseforstyrrelser.
Hvordan støtter du som fagprofessionel bedst børn og unge med autisme samt andre diagnoser? På kurset bliver du klogere omkring:
- Autisme som hoveddiagnose herunder den nyeste forskning og autismetriaden (Lorna Wings triade)
- Viden om angst, OCD, ADHD/ADD, depressioner, tourette, tics og psykoser, PDA profiler (kravafvisende adfærd) i samspil med autisme
- Belastningssymptomer, behandlingsbehovet samt prognoserne for bedring
- Støtte og tilgang – ift. At skabe den bedst mulige trivsel og udvikling i hverdagen og uddannelsesstedet (Peter Vermeulen)
- At kunne analysere det faktiske funktionsniveau for at målrette indsatser
- Hvordan arbejder man specialpædagogisk med unge med flere diagnoser?
- Hvordan kommunikerer man hensigtsmæssigt til unge med flere diagnoser? (De 10 H´er)
- Hvordan arbejder man med stress/sårbarhedsanalyser (Hjelskov)
Dagen tilrettelægges, så der bliver en vekselvirkning mellem oplæg og dialog. Det er vigtigt, at deltagerne kommer på banen med spørgsmål og perspektiver, fordi erfaringen viser, at det er i dette samspil læringen sker.
Du kan downloade programmet her: Autisme og andre diagnoser_
Dato og tid
Start:
24. november 2022 | 09:30
Slut:
24. november 2022 | 15:30
Sted
Brangstrupskolen
5750 Ringe
Kontakt
Tina Navne
tina@ligevaerd.dk
22268562
Pris
Medlem Ligeværd kr. 2.170. inkl. forplejning og kursusmateriale.
Ikke medlemmer kr. 2.895.
Beløbet er ikke momspligtigt
Tilmeldinger er lukket til denne event.